SEYRİ SEFA-1

 


Arkadaşlar ben de hocamla aldığımız karar doğrultusunda aramızda yaptığımız yazışmaların tamamını sizlerle buluşturmaya karar verdim. Böylesine güzel bir siteye ufak bir katkım olacaksa ne mutlu bana, diyerek sorularıma başlamak istiyorum.

Sefa İçcan : Kuran’da namazın kılınışıyla ilgili ya da nasıl kılınacağı ile ilgili bir bilgi yok. Bu soru ile sıkça karşılaşıyoruz ve ben de biraz baktım bulamadım. Siz bu konuda bana yardımcı olabilir misiniz hocam?

(Ben bu soruyu sorduğumda, henüz hocamızın “Sen de Anlarısın!” kitabı çıkmamıştı. Kitabı alıp okuduğumda; 80 ve 81. Sayfalarda o bilgilere de rastladım. Bu vesileyle çok istifade ettiğim bir kitap olduğunu ve hocamıza bir kez de buradan teşekkür etmek istediğimi belirtmek isterim.)

Hayati Yaman : Haklısın, çok sıklıkla karşılaşılan bir sorudur. Kur’an’da her şey yazmaz, o Anayasa gibidir. Anayasaya bağlı olarak yasalar çıkarılır. Yasalara da bakmak lazım, tarzında hakim kültür ve dini bir inanış söz konusudur. Bir kere bu inanış ve kabul, insana çok mantıklı gibi gelse de, temelden çok sakat ve çürük bir kabuldür. Ancak yine diri ve fikreden bir akılla onun çürüklüğünü idrak edebilirsin!

Neden ve nasıl çürük?

Allah’ın bu Kitap sizin için yeterli ve her şeyi çeşitli örnekleri ile açıklayan, dinin tek kaynağı olarak indirilmiş bir kitap diye takdim ettiği ve bizi ondan hesaba çekeceğini belirttiği KUR’AN’a yetersiz muamelesi etmiş oluyoruz. Allah’a da eksik kitap gönderdiği, onun eksiklerini başka kitapların tamamladığı ve o tamamlayıcıları da dinin sahibi ve Allah’la birlikte ortağı yaptığımız acı gerçeğini ortaya koymuş oluyoruz. Ya işte, o hakim kültür ve kökleşmiş inanç bizi nereye çıkarıyor bak?

Şimdi gelelim mevzuya! İnsanlar, namazın kılınışı ile ilgili nasıl bilgi istiyor da onu Kur’an’da bulamıyor? Ya da “Kur'an’da namazın nasıl kılınacağı yazıyor mu?” tarzında son derece sığ bir soru sorarak neyi murat etmiş oluyor?

İnsanlar, günümüzde kitapçık olarak yayınlanmış, “Namaz Hocası” kitaplarında olduğu gibi şekilleri Kur’an’da görmek istiyor her halde!

Eğer kıyamete kadar var olacak ve kılınacak olan namaz ibadetinin şekillerinde bir önem olsaydı, kuşkusuz ki onu da Kur’an açıklardı. Namaz bahsinin geçtiği, dini kaynak olarak adı geçen kitaplara (İlmihal, Fıkıh, Hadis Kitapları vs) baktığında oralarda hep şekille alakalı bilgiler bulacaksın! Ellerini, gözlerini, ayaklarını nasıl ve ne şekilde konumlandırman gerektiğine varıncaya dek…

Cinsel hayat, mahremiyet, aile içi adap kuralları gibi insanların bir nevi utanıp sıkıldığı konulara bile açıklık getiren bir Kitap, o konuda sessiz kalır mıydı? Allah için buna bakmak lazım...

Namaz peygamberimizden önce de var olan ve kılınan bir ritüel ibadet idi. Ve sonrasında da kılındı, kıyamete kadar da kılınacak. Ayrıca namaz, bugün bile her dinde ritüel olarak yapılan bir ibadettir. Ve hiç kimse Hadis kitaplarını okuyarak namazı öğrenmedi! Samimi olsunlar ve olayı çarpıtmasınlar. Hadis kitaplarını okuyarak nasıl namaz kılacağını kimse anlayamaz, kusura bakmasınlar. Çünkü bir yerde anlatılan mevzu, başka yerde oradaki bilginin tam tersi olabiliyor. Namaz görerek, yaşanarak öğrenilen bir ibadettir. Dolayısıyla Kur'an, namazın dosdoğru kılınmasını emreder ve o hususta bizleri uyarır.

S İ : “Namazı dosdoğru kılın.” Derken, o dosdoğrudan kasıt ne peki hocam?

H Y : Namazın dosdoğru kılınması şudur. Kılınan namaz insanı inşa etmeli, kötülüklerden alıkoymalı ve hayatına çeki düzen verdirmelidir. Yalpalamayan, eğilip bükülmeyen, rüzgara ve konjonktüre göre yön değiştirmeyen dik duruşun sembolü olan Kıyam’ın, yakarışta bulunduğun Kıraat’in, yalnızca kimin önünde eğilmemiz gerektiği şuurunu öğreten Rüku’nun ve önünde diz çöküp kapanarak alnını yere koyup yalvaracağın, Yüce Kudrete en yakın olacağın Secde’nin hakkını vermemizi ister.

Ve namazın geçtiği her ayetin yanında mutlaka infak ve zekattan bahseder. Dosdoğru namaz budur. Yoksa şekli, bir şekilde hallolan, doğaçlama veya dededen ebeden gelen kültür içerisinde öğrenilen bir ritüel ibadet iken namaz; günümüzde içeriği boşaltılmış ve tamamen şekle indirgenmiş ve geçmişi sıfırlama eylemi, şeklinde bir ibadete dönüştürülmüştür. Kıl namazı affettir günahları. Ver parayı, çal düdüğü gibi… Tam tersine Kur’an namazın gelecek zamanı yani önünü dizayn etmesi gerektiğini bildirir.

S İ : Evet hocam anladım, çok teşekkür ederim.

H Y : Ayetlerini de atayım. Ankebut-45 bunlardan birisi ve en çarpıcı olanı. Ayrıca adam gibi namaz kılmazsan veya kıldığın namaz dosdoğru namaz olmazsa, Maun Suresi var. Eraeytellezi diye başlayan sure...

O Surenin 4. Ayetinde, “Yazıklar olsun o namaz kılanlara!” diye Allah'ın laneti söz konusudur.

S İ : Anladım hocam, çok teşekkür ederim.

-Hocam şimdi farklı bir konuyla ilgili sorum olacak ama önce bir link atacağım size. Vaktiniz olduğunda o linki bir inceler misiniz hocam? O şahsın Kuran hakkında yazdıklarından bazıları insana çok da mantıksız gelmiyor. Sizin o konudaki görüşlerinizi almak isterim hocam!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://medium.com/%40matriyona/neden-tanr%25C4%25B1ya-inanm%25C4%25B1yorum-1086de847573&ved=2ahUKEwjsvsP8utzoAhULxMQBHetMAq0QFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw0JK-N466CT34416WACZwcC&cshid=1586474701960

H Y : Bakarım ama şimdi değil. Çünkü bi göz attım, uzun bir metin ve detaylı bir mevzu!

S İ : Evet evet hocam. Ne zaman isterseniz!

(Ben o linki saat 02.28 civarı atmıştım hocama. Hocam da bana ertesi gün akşam 22.15 civarı dönüş yaptı.)

H Y : Hepsini okudum evlat. Sormak istediğin ne ise buradan ona yönelik soru sorabilirsin.

Öncelikle şunu beyan etmek istiyorum ki, “İnandım dediğimiz kitabı bilmeden yaşamak ile ateist bir insanın namaz kılarak yaşaması arasında ne kadar çelişki varsa, o kadar da benzerlik vardır!” şeklinde kullandığım ifadelerle verdiğim mücadelede ne kadar haklı olduğumu göstermiş oldun bana. Bu konuda yalnız değilsin. Emin ol pek çok kişinin de aklından geçiyor bunlar. Ya da birisi böyle sitelerden aldığı bilgileri Müslümanın karşısına dikilip önüne koyunca, inandım diyen lakin neye inandığını bilmeyen insan da apışıp kalıyor.

Şu bir gerçek ki, bunların hepsine verilecek cevap var. Ayrıca bu şahısla ortak olarak buluştuğumuz mücadele yönlerimiz var olduğu gibi ayrıldığımız noktalar da var. Geleneksel İslam ile biz de mücadele ediyoruz. Fakat kendi içinde mantık hataları barındıran sorgulamaları var. Onlara dikkat etmemiz gerekecek. Keşke o kadın ile karşılıklı buluşup konuşma imkanım olabilseydi. Eğer bağnaz ateist değil idiyse, kesinlikle ortak noktalarda buluşurduk. Ama ne yapalım? Umarım bağnaz ateist değildir. Her kesimin bağnazı var ve en uğraşılması güç, hatta bazen de gereksiz olan kesim o bağnazlardır!

S İ : Hocam özellikle Nisa-24 ve Ahzap-50 konusundaki görüşleri çok mantıksız geldi bana. Yani kadınlara o zamanlar değer verilmiyordu ama Kuranın da sanki kadınları alınıp satılan mal gibi gördüğünü ortaya çıkarmış! Ben mi yanlış anladım bilmiyorum? Şahsen bir kadın olsaydım ve bu şahsın yazdıklarına göre okusaydım Kur’an’ı, ciddi şüphelere düşerdim!

Ama sonra diğer ayetleri okuyorum, insan eliyle yazılamayacak kadar bilimsel ayetler var. Araştırıyorum gerçekten doğru, ikilemde kalıyorum bazen…

H Y : Öncelikle sende alt yapı oluşturması için blogtaki yazılarımdan bazılarını (Allah'ın varlığı Bilimsel delilleri. Geleneksel algıda yaşanılan İslam ve Allah'ın gönderdiği İslam farkları. Geleneksel algıdaki peygamber ve Allah'ın gönderdiği peygamber farkları vs. içerikli sunumlar) sana yollayayım ve gönderdiğim sıraya göre onları oku olmaz mı? Sana iki hafta da süre vereyim, ondan sonra senin yukardaki sorularına cevap vereyim.

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2019/09/allahin-varligina-bilimsel-deliller.html

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/09/yakaris-1.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/09/yakaris-2.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/09/sikayet-1.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/09/sikayet-2.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/08/ahlak-1.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/08/ahlak-2.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/08/kopru.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/12/erkek.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2018/12/kadin.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2019/01/kaburga.html?spref=tw

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2019/01/iphone.html?m=0

https://moneradanyolculuk1.blogspot.com/2019/01/ensest.html?m=0

S İ : Tamam hocam çok teşekkür ederim, hepsine göz atacağım inşallah. Allah razı olsun hocam.

H Y : Ben seni ayakların üzerinde durdurmak istiyorum ve o nedenle bunları gönderiyorum. Zaten blogtaki misyon ve vizyon yazılarımızda öyle sunum yapmıştım. “Amacım sizi kendime bağlamak değil, size kendinizi fark ettirmek; sizi küt kötürüm etmek değil, sizi de yürütmek ve koşturmaktır.” diye.... Yoksa geleneksel din öğretileri, insanı daha da kütleştiriyor. Ruhban sınıfı oluşturulmuş din adamlarına bağlıyor bizi. Ben bu durumu çok yakinen bildiğim için ‘farklı bir kulvarda ama Kur'an ışığında bir yolculuk yapacağız.’ demiştim.

S İ : Evet hocam. Ben de bunu istiyorum, tüm samimiyetimle…

H Y : Şimdilik bu gönderdiklerim sende yeterli bir alt yapı oluşturacaktır. Acelesi yok yalnız tekrar hatırlatıyorum, gönderdiğim sıraya göre okursun…

S İ : Tamam hocam. Görüşmek üzere hoşça kalın ve kendinize iyi bakın.

Sefa İçcan

Yorumlar

Popüler Yayınlar