GÖKYÜZÜ MÜ MAVİ OKYANUS MU?




Hayati hocam, benden bir talepte bulundu! "Aliciğim gönül isterdi ki, kariyer günleri eğitimi kapsamında seni öğrencilerimle yüzyüze buluşturayım. Ama bu şartlarda böyle bir imkanımız olmadığı için bloğumuz üzerinden onlara katkı sunmanı isterim. Bu konuda bana yardımcı olabilir misin evladım?"

Böyle bir talebe nasıl duyarsız kalabilirdim?
Kendilerine; "Elimden geldiğince öğrencilerinize mesleğimle ilgili deneyim ve tecrübelerim ışığında, üniversite eğitimim, bölümüm hakkında bilgi vermek isterim hocam." dedim.

Hem bu vesileyle aynı mesleği seçmek isteyenlere rehberlik etmiş de olalım...



Merhaba Hocam ve Sevgili genç arkadaşlar!

Ben 2010 yılında liseden mezun oldum. Mezun olmadan önce çevremde sadece 1 kişinin yaptığını bildiğim, bu mesleği yani kaptanlık mesleğini seçtim.

Aslında kaptanlığı seçmeme "gezme arzum" neden olmuştu da diyebilirim. Önemli bir ayrıntı ise elbetteki maaş standartlarının yüksek olması idi. Ama asıl sebep Dünyayı, farklı coğrafyaları, farklı iklimleri, aynı zaman içinde farklı mevsimleri, farklı insanları ve kültürleri görmek, tanımaktı!..

Ve öyle de oldu çok şükür. Henüz mesleğimin çiçeği burnunda zamanlarını yaşıyor olmama rağmen 34 ülkeye giderek bu arzularıma ulaşmanın zevkini yaşadım.

Şimdi biraz bölümümden bahsedeyim. Öncelikle benim liseden mezun olduğum sene (2010) sadece 5 yerde vardı. Onlar; İTÜ, KTÜ, DOKUZ EYLÜL, İstanbul Pri Reis Üniversitesi(Özel) ve Gaziantep Zirve Üniversitesi(fetö üniversitelerinden olduğu için kapatıldı) idi.

Ben tercihlerimi yaparken zaten ilk 3 sıraya Gemi İnşaat ve Gemi Makineleri Mühendisliği yazmıştım ki, o sene çok yüksek puanla alıyordu. Ve ilerisi çok açık deniliyordu... (an itibariyle kesinlikle kötü durumda!) 

Üniversite sıralamam ise İTÜ, Dokuz Eylül ve KTÜ şeklindeydi ve KTÜ geldi.

Şu an hemen hemen her yere açtılar ki, öğrenci artsın maaş standartları düşsün diye! Maalesef öyle de oldu...

Bölümde eğitim süresi 5 yıl. İlk yıl İngilizce hazırlık, kalan 4 yıl bölüm dersleri...

1.sınıf bitince yazın 2-3 ay staja çıkılıyor.

2.sınıf bitince yine 2-3 ay staja çıkılıyor.

3.sınıfın 2.dönemi 7 ay staja çıkıyoruz ve bu staj dersi olarak geçiyor.

Yani stajdan geldikten sonra komisyona girip mülakat tarzında sorulara verdiğimiz cevaplarla not/puan alıyoruz.

Hazırlık okurken sivil okuyoruz ama diğer dört yıllık eğitim süresince üniformalı olarak okuyoruz. Bildiğiniz askeri okul gibi... Okulda okurken hiyerarşik bir düzen kesinlikle var. Buna halk arasında devrecilik de derler. Üst sınıftaki bölüm öğrencileriyle abi ve abla hitaplarıyla iletişim kurarız. Alt sınıftakilere bile gördüğün yerde mutlaka selam vermelisin! Sınıftan birisinin yaptığı hataya karşılık tüm sınıf ceza alabilir. Cezalardan birisi sınıfta boş boş oturmak bile olabilir... Tam askeriye gibi olmasa da, ligth askeriye diyebilirim...
Bunlar bazı arkadaşlarımızca garipsenebilir ama olayın içeriğini bilmek ve ona göre tercih yapmak gerekir!

2015 yılında mezun oldum. Hayatın gerçekleri ile yüzleşmeye başladım. Bizim işin sıkıntısı, aslında ülkemizde pek çok bölümde/meslekte olduğu gibi, iş bulmadaki torpil arayışları ve gereklilikleri idi. Şu an mezun sayısı daha da arttığını düşünürsek herkes kapı kapı iş arıyor, diye değerlendirebilirsiniz. Ama İTÜ, KTÜ, DOKUZ EYLÜL üniversitelerinden mezun olmak her zaman artı bir durumdur. Zaten başvuru yaparken nereden mezun olduğunuzu soruyorlar ve torpil yoksa bu üniversitelerden başka üniversite tercihini asla tavsiye etmem.

Kaptanlık mesleğimizin artılarıyla devam etmek isterim.
+ Maaş standartları ülkemiz durumuna göre çok yüksek.

Mezun olduğumuz sene sınavlara giriyoruz ve sınavları geçmemiz durumunda 3. 4. Kaptan olarak işe başlıyoruz. Kuru yük ve Konteyner gemileri nde kontratlar en az 6 ay aylık yapılıyor ve maaşlar 3000-3500$ arası...
Tanker gemileri nde ise 3750-4000$ arası...

Ve 30 ay deniz hizmetini tamamladıktan sonra tekrar sınavlara giriyoruz, bu defa kıdemimiz yükseliyor, 2. kaptan ehliyeti alıyoruz. Maaşlar ise 5500$ dan başlıyor.

Yine 30 aylık hizmet süremiz sonrasında ise rütbelerin şahı 1. Kaptan ehliyetini alıyoruz.

Bu sefer maaşlar 7000$ dan başlıyor, bireysel performansına ve ayrıcalıklı yeteneklerine göre 10000$ a kadar çıkabiliyor.

+Paranız olsa dahi muhtemelen gidemeyeceğiniz yerleri görme imkanı buluyorsunuz.

Atlas Okyanusunun ortasında İngiltere üssü olan Asencion Adasından, Hint Okyanusundaki ada ülkesi Mauritius'a, Kanarya Adalarından Brezilya Sahillerine, Venedik’ten Cebelitarık’a vs birçok yeri gördüm.

Eğer kaptan olmasaydım bu imkanı ve şansı asla bulamazdım. Eminim ki oralara geliri ultra üst düzey olmayanlar kesinlikle gidemez!..


Gemide seferler 5 gün de oluyor, 1 ay da... İş nereye çıkarsa, yani o anki sefere bağlı. Ya da tamamen şans diyebilirsiniz...

Son kontratımda 3 günlük seferlerim de oldu, 40 günlük Çin’den Brezilya'ya seferlerim de...

Ayrıca gemilerde internet var ve aileler ile her daim irtibat halindeyiz. Şu an sadece WhatsApp kullanılsa da, yavaş yavaş iyileştirmeler yapılıyor. İnternet olanağı gittikçe artacak.

Ben ilk başlarda zorlanmıştım ama artık o kadar alıştım ki, her sabah kalktığımda deniz görmek beni mutlu ediyor. Kesinlikle ailenizi, eşinizi, özlüyorsunuz ama işiniz bu... Fakat karada çalışsanız da aslında durum pek farklı değil!.. Örneğin mühendis oldunuz ve karada çalışan birisiniz.  %70 İstanbul’da işte çalışacaksınız. İşe gitmek için sabah 6 da kalk. Akşam 6 da işten çık, yol süresi vs 7-8 de evde ol. O yorgunlukla ailenizle ne kadar ilgilenebilirsiniz?

Çoğu mühendis arkadaşım senin sosyal hayatın daha güzel bile diyor. Karaya geldiğimizde de 3-4 ay ailemizle kaliteli zaman geçiriyoruz. Sonra ister istemez deniz çağırıyor bizi. İstediğiniz zaman tekrar çıkabiliyorsunuz. Bu durum, tamamen şirket ile olan anlaşmanıza bağlı.

+İşe bir şirkette başlayıp orada devam etmek her zaman artıdır.

İşler, başta da söylediğim gibi kontrat üzerinden sürdürülebilir mahiyettedir. Kontratınız bittiğinizde limanda iseniz değişim yapıyorlar. İzinde iken maaş almıyorsunuz, hazırdan yiyorsunuz.

+Bölümde Erkek-Kız farketmez herkese imkan var. Birçok kadın arkadaş da kaptanlık yapıyor.

Burada önemli olan şey para için bu mesleği seçmemek. İşinizi de sevmek gerek. Çünkü sevmeden bu işi kesinlikle yapamazsınız. Size çok maaş verseler bile, sevmesem de para için kahrını çekerim diyebileceğiniz bir meslek değildir kaptanlık!..

Bu yüzden tercih edilecekse gerçekten şartlarını iyi öğrenip, bilerek isteyerek tercih etmek ve okumak gerek. Ancak o zaman severek yapacağın bir meslek edinmiş olursun...

Umarım sizlere yeterli rehberlik yapmışımdır.

Hayati hocam, Venividiali adı ile paylaşımlar yaptığım kendi YouTube kanalımda ki videolardan, içinden geçtiğimiz bu sıkıntılı günlere yönelik sosyal mesaj içeren videoyu da yayınlamış.

Bana sormak istediğiniz sorularınız varsa, kanalımdan ulaşıp yorumlarla sorabilirsiniz.

Hepinize hayatta başarılar diliyorum arkadaşlar...


Ali İpek

Yorumlar

  1. Çok teşekkür ederiz yazınız için. Sırf merakımdan okudum, çok faydalı olmuş anlattıklarınız. Genç arkadaslarimiz için yol gösterici. Başarılar dilerim

    YanıtlaSil
  2. Alicim sana müteşekkirim evlat. Yüzyüze de olsak ancak bu kadar etkili bir rehberlik olurdu. Okyanuslarda bol bol Yunus sürüleriyle karşılaşmanı dilerim...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Lütfen yorumlarınızı bizimle paylaşınız. Yorumlarınız bizler için çok değerli. Onaylama işlemi zaman alabilir. Hakaret içeren yorumlar onaylanmayacaktır.

Popüler Yayınlar